Geluid op kantoor

Geluid op kantoor is de grootste bron van irritatie. Denk aan geluid zoals pratende collega’s en printers. Dit blijkt uit onderzoek. Hoe is het dan mogelijk, dat er juist bij het ontwerp en inrichting van een kantoor zo weinig aandacht wordt besteed aan akoestiek.

Geluidsoverlast blijkt niet alleen irritant, het kan ook leiden tot productiviteitsverlies van maar liefst 30% en tot psychologische klachten zoals slaapstoornissen en fysieke klachten. Hierbij moet u denken aan
verhoogde bloeddruk en stress. Deze klachten zijn vaak de oorzaak van ziekteverzuim.

Hoe creëer je een prettige geluidsomgeving?
Hoe pak je dat nu eigenlijk aan, zo’n geluidsvriendelijke werkomgeving? Ten eerste is het zaak om tijdens het ontwerp en de inrichting heel goed te kijken in welke ruimten welke activiteiten worden verricht. Zo kan de akoestiek direct worden aangepast aan deze werkzaamheden. Wanneer men de akoestiek bij de inrichting meeneemt, scheelt dit aanzienlijk in de kosten.

Hedendaags werkt men vaak in kantoortuinen. Een goede manier om openheid en transparantie te creëren.
Biedt werknemers die werkzaamheden moeten verrichten die veel concentratie vergen, een rustige werkplek waar ze zich kunnen terugtrekken.

Geluidsabsorptie
Ruimtes waarin veel gebruik is gemaakt van harde materialen zoals glas en staal, zijn weinig geluidsabsorberend. Richt een ruimte daarom in met ook zachter materiaal en akoestische objecten. Dit is een investering die zich zeker zal terugbetalen!

Reactie achterlaten